Pamiętam, jak podczas niedawnej wizyty w lokalnym sklepie z artykułami high-end, zachwycałem się dźwiękiem generowanym przez parę małych głośników półkowych. Zapytałem sprzedawcę: "Rozciągnięcie basu w tych głośnikach jest niesamowite, jak na ich mały rozmiar. Jak one to robią?" "Technologia" - brzmiała jego odpowiedź. Siedziałem tam z kamienną twarzą przez sekundę, podczas gdy koła się obracały. Wspaniałe rozciągnięcie basu z użyteczną mocą wyjściową wciąż podlega prawom fizyki newtonowskiej. Technologia nie może naruszać tych praw. Projektant musi pracować w ramach tych praw, aby stworzyć projekt, który spełni swoje zadanie.
Jednym z krytycznych parametrów w konstrukcji subwoofera jest to, że musi on być w stanie poruszyć dużą ilość powietrza, aby uzyskać odpowiednią moc w dolnych rejestrach. Oznacza to, że im mniejszy przetwornik, tym większe wychylenie będzie potrzebne do osi±gnięcia danego celu wyj¶ciowego. Bardzo trudno jest zwiększyć wychylenie membrany i nadal utrzymać niskie zniekształcenia i liniowe wyjście. Ponadto, mniejsza obudowa oznacza wyższ± częstotliwo¶ć strojenia, co również działa na niekorzy¶ć ogólnego celu projektanta. Recenzowany tutaj subwoofer Velodyne Optimum-12 ma na celu wygenerowanie znacz±cej mocy z obudowy, która jest mniej więcej rozmiarów oldschoolowego 17″ monitora komputerowego CRT. Jak im się to udało? Co ważniejsze, czy im się to udało? Proszę czytać dalej.
Specyfikacja Konstrukcja: Zamknięta obudowa Przetwornik: 12″ z mocowaniem do przodu; 3″ cewka na podwójnym uzwojeniu; 21,6 funtowy magnes Wzmacniacz (klasa D): 1,200 W RMS; 2,400 W Dynamic MFR: 22 Hz -120 Hz ± 3 dB) Zwrotnica górnoprzepustowa: 80 Hz (6 dB/oktawę) Zwrotnica niskoprzepustowa: 40 Hz - 120 Hz (12 dB/Octave początkowe, 24 dB/Octave końcowe) Faza: 0°, 90°, 180°, 270° Digital EQ: Movies, Jazz/Classical, Rock/R&B and Games Wymiary: 15.4″ wys. x 15″ szer. x 16.25″ gł. Waga: 40 funtów Dostępny w czarnym lakierze lub okleinie wiśniowej Sugerowana cena detaliczna: $1,899 Velodyne
Velodyne Acoustics jest tak silnie kojarzony z kategorią zasilanych subwooferów, że byłem zaskoczony, gdy dowiedziałem się, że firma została założona "zaledwie" w 1983 roku. Dowiedziałem się o tym fakcie, gdy przygotowywałem się do oceny nowo wprowadzonego modelu Optimum-12. Velodyne produkuje zasilane i pasywne subwoofery w każdym możliwym punkcie cenowym. Jakiekolwiek są wasze potrzeby w zakresie produkcji basu i jaki jest wasz budżet, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziecie model Velodyne'a, który je spełni. Gama produktów Velodyne'a obejmuje duże, małe i mini subwoofery wolnostojące, jak również zasilane i pasywne modele do wbudowania. Produkują nawet aktywny korektor parametryczny subwoofera z możliwością wyświetlania na ekranie, SMS-1.
Subwoofer Optimum-12 jest największym i najdroższym z trzech modeli w nowej linii produktów, niedawno wprowadzonej przez Velodyne'a. Pozostałe modele z tej nowej linii to Optimum-8 i Optimum-10. Modele Optimum zastąpiły popularną serię subwooferów SPL i plasują się tuż poniżej najwyższej klasy subwooferów Velodyne'a z serii Digital Drive. Velodyne reklamuje subwoofery Optimum, jako posiadające "miniaturowe wymiary obudowy". Jak wspomniano wcześniej, Optimum-12 jest mniej więcej tej samej wielkości co 17″ monitor komputerowy CRT (który rzeczywiście jest kompaktowy), ale nie zaliczyłbym go do klasy ultra kompaktowych głośników niskotonowych, które stały się dość popularne w ciągu ostatnich kilku lat.
Konstrukcja i ustawienie
Optimum 12 może być dostępny w dwóch wersjach wykończenia: ręcznie szorowany czarny lakier z połyskiem lub prawdziwy fornir wiśniowy. Mój egzemplarz recenzencki był w wersji czarnej z połyskiem. Wyglądał wspaniale i ładnie wpasował się w wystrój mojej przestrzeni kinowej. Nie ma żadnej dopłaty za wykończenie w okleinie wiśniowej i jestem pewien, że jest równie ładne jak czarne wykończenie.
Do subwoofera dołączony jest pilot zdalnego sterowania, który kontroluje wszystkie elementy związane z ustawieniem i pracą głośnika niskotonowego. Pilot ten reagował w stosunkowo wąskim kącie padania. Pilot jest bardzo użyteczny z punktu widzenia możliwości regulacji poziomu głośności subwoofera w locie, przełączania pomiędzy różnymi konturami equalizera i przełączania pomiędzy czterema dostępnymi kątami fazowymi (0°, 90°, 180° i 270°). Naprawdę lubię mieć kontrolę nad kątem fazowym, kiedy siedzę w kinie. Odkryłem, że różnice pomiędzy różnymi ustawieniami fazowymi mogą być bardzo subtelne i pamięć słuchowa nie zawsze pozwala na rozróżnienie różnych ustawień, kiedy trzeba chodzić tam i z powrotem pomiędzy subwooferem a miejscem siedzącym. Jest jeszcze jedna unikalna cecha pilota, która mi osobiście najbardziej przypadła do gustu: przyczepia się on magnetycznie do tylnej ścianki subwoofera, gdy nie jest używany. Jakie to fajne?
Optimum-12 wyposażony jest w 1200 watowy wzmacniacz przełączający klasy "D". Jest to wartość znamionowa na podstawie mocy wyjściowej RMS. Velodyne twierdzi, że wzmacniacz ten jest w stanie wygenerować 2.400 watów mocy szczytowej. Nie podano specyfikacji zniekształceń. Tak czy inaczej, jest to spora moc i jest to jeden z głównych czynników decydujących o mocy wyjściowej i rozciągnięciu subwoofera.
Subwoofer wyposażony jest w siedmiopasmowy korektor graficzny. Nie ma wyjścia wideo lub szeregowego, które pozwoliłoby użytkownikowi na podgląd lub manipulowanie ustawieniami. Je¶li chcecie ręcznie regulować ustawienia, będziecie musieli przeskoczyć do modeli Velodyne'a Digital Drive lub zakupić zewnętrzny equalizer, taki jak Velodyne SMS-1, z których obydwa wyposażono w wyj¶cia pozwalaj±ce na pełn± kontrolę nad funkcjonalno¶ci± equalizera.
Korektor Optimum-12 jest więc w pełni zautomatyzowany. Użytkownik umieszcza znajdujący się w zestawie mikrofon w miejscu siedzenia, naciska przycisk na pilocie, a głośnik niskotonowy emituje serię tonów wymiatających, mierzy odpowiedź i wprowadza odpowiednie korekty. Mikrofon jest małym, lekkim cylindrem (około ¼" średnicy i ½" długości). Jego przyzwoitej jakości przewód wejściowy jest elastyczny i łatwy do zwijania i rozwijania. Statyw" mikrofonu to niewielki, gęsty metalowy cokół. Szkoda, że nie posiada on gwintowanego mocowania na spodzie, aby można go było przymocować do statywu. Działał jednak poprawnie, kiedy położyłem go na tylnej poduszce mojego fotela odsłuchowego.
Muszę powiedzieć, że equalizer w tym subie jest o wiele bardziej dopracowany niż equalizer wbudowany w mój amplituner. Był on w stanie spłaszczyć pasmo przenoszenia do stopnia, który w przeszłości był dla mnie nieosiągalny. Wciąż istnieje niewielkie wyssanie w okolicach 40 Hz, ale jest ono znacznie mniej wyraźne z Velodyne'em niż z moim systemem odniesienia.
Chciałbym przedstawić jeszcze jedną obserwację na temat korektorów. Będąc purystą, generalnie nie korzystam z korektorów. W rzeczywistości, wszystkie moje główne kanały są bez korektora. Ale jeśli chodzi o subwoofery, obecnie uważam, że korektory są niemal niezbędne do uzyskania dobrej odpowiedzi basowej, ze względu na realia życia. Większość użytkowników nie ma możliwości ustawienia subwoofera w najlepszym miejscu, aby uzyskać płynną odpowiedź. Zamiast tego, głośnik niskotonowy umieszcza się w najbardziej dogodnym miejscu w pokoju i korekcja staje się koniecznością, aby uzyskać najlepsze osiągi. Tak to działa w moim przypadku; subwoofer umieszczony jest w lewym przednim rogu mojego kina i używam EQ do korekcji odpowiedzi tonalnej.
Optimum-12 wyposażony jest w dwuznakowy wyświetlacz LED. To jeden z tych naprawdę jasnych, niebieskich, które mogą rozpraszać, gdyby nie to, że można je wyłączyć. Ja go wyłączyłem. Włącza się, aby potwierdzić wejście na pilota lub twardy przycisk. Daje też informację zwrotną we wszystkich obszarach działania, w postaci skróconych, logicznych komunikatów.
Obudowa jest uszczelniona. Wszystkie rzeczy są równe, obudowa zamknięta zacznie się zwijać wcześniej niż konstrukcja typu bass reflex. Obudowa zamknięta zwykle zwija się przy 6 db/oktawę, podczas gdy obudowa z portem zwykle zwija się przy 12 db/oktawę. Obudowy zamknięte mają również tendencję do produkowania basu, który jest postrzegany jako "ściślejszy" i bardziej zgodny z muzyką.
Jedn± z pierwszych rzeczy, jakie zrobiłem po rozpakowaniu subwoofera, było przeprowadzenie testu uderzeniowego, który dał pusty, dzwięcz±cy odgłos i spowodował, że lekko zmarszczyłem brwi. Według Velodyne'a, sztywna obudowa nie jest głównym priorytetem projektowym dla subwooferów Optimum. Uważają, że łagodnie zaokrąglony kształt ścian bocznych obudowy, wraz z naprężeniami wywołanymi ruchem membrany, eliminuje potrzebę stosowania bardziej solidnej obudowy. Choć intuicyjnie czuję, że prawdopodobnie mają rację, to jednak większość tego co przeczytałem kazałoby mi wierzyć, że cienka ścianka obudowy będzie generowała własne zniekształcenia poprzez propagację współczujących wibracji w przestrzeni odsłuchowej. Mimo to Velodyne jest bardzo szanowaną firmą projektującą i produkującą subwoofery, o znakomitej reputacji. To oczywiste, że wiedzą co robią. Dowód jest w budyniu, jak to mówią. Nie słyszałem żadnych szkodliwych dźwięków z tego subwoofera, które mogłyby być spowodowane wibracjami obudowy.
Jestem naprawdę pod wrażeniem przetwornika w tym subie. Jest to głośnik o średnicy nominalnej 12″ z obszerną otoczką. Membrana jest wzmocniona Kevlarem i wygląda jakby mogła wytrzymać wybuch dynamitu. Kosz jest odlewany, a nie kuty. Dwuwarstwowa cewka drgająca wykonuje swoje zadania w silnym polu magnetycznym, dzięki masywnemu, ważącemu 21,6 funta magnesowi. Velodyne nie podaje wartości Xmax dla swojego przetwornika. Zaryzykowałbym, że jego maksymalne wychylenie jest całkiem spore.
Na plastikowej maskownicy umieszczono na dole logo Velodyne'a. Maskownica jest przymocowana za pomocą plastikowych wypustek. Wygląda to utylitarnie. Szkoda, że Velodyne nie zdecydował się na magnetyczną maskownicę: Podoba mi się wygląd bez maskownicy, a żeńskie części osprzętu montażowego wpływają na efekt końcowy.
Optimum-12 dostarczane są z zainstalowanymi gumowymi stożkami, zamiast bardziej typowych metalowych stożków lub gumowych stopek.
W użyciu
Mój referencyjny system subwooferów składa się z subwoofera Hsu Research VTF 3 z zainstalowanym Turbo. Posiadam również moduł średnio-niskotonowy Hsu Research. Moduł średnio-niskotonowy obsługuje zakres częstotliwości pomiędzy 50 Hz - 80 Hz, a VTF 3 przyjmuje wszystkie sygnały poniżej 50 Hz. VTF 3 sam w sobie jest co najmniej dwa razy większy od Optimum-12. Obydwa urządzenia Hsu posiadają 12″ przetworniki, portowane obudowy i są napędzane przez 350-watowe wzmacniacze BASH. Aktualna cena rynkowa za wszystkie elementy Hsu Research w utylitarnym czarnym winylu wynosi obecnie 1.298 dolarów, nieco mniej niż cena Optimum-12. Wszystkie główne głośniki w moim systemie krzyżują się przy 80 Hz, zgodnie ze specyfikacją THX.
"August Rush" to zachwycająca opowieść o sierocie, który wykorzystuje swoje wrodzone zdolności muzyczne, aby odnaleźć i ostatecznie połączyć się ze swoimi biologicznymi rodzicami. Główny bohater, Evan Taylor a.k.a. August Rush, ma jedną scenę, w której gra na organach piszczałkowych. Linie basu były potężne dzięki Optimum-12. Mój subwoofer referencyjny, combo Hsu Research, stworzył bardziej solidny fundament dla tej sceny. W finale filmu, dźwięk orkiestry przez Optimum-12 był niesamowicie porywający. Średni bas był bardzo zwarty. Bas był melodyjny, jednocześnie wyraźnie zachowując kształty fal różnych instrumentów. Te cechy sprawiły, że poczułem, że dźwięk ma pewną organiczną naturę.
Blu-Ray "Auta" w wielokanałowym PCM posiada bardzo złożony miks, który jest niezwykle przyjemny. Ponownie, zauważyłem pewną organiczną jakość w basie podczas sceny wyścigu w Kalifornii. Ta organiczna charakterystyka Optimum-12 jest najprawdopodobniej spowodowana niskimi zniekształceniami i akustycznym zawieszeniem (zamkniętą) konstrukcją obudowy. Definicja wysokości dźwięku w rejestrach basowych pomogła mi wciągnąć się w film. Jeszcze jedna godna uwagi cecha Optimum-12, która była naprawdę widoczna podczas odsłuchu tego filmu, to fakt, że nie był on tak zlokalizowany jak moje combo Hsu Research. To był ogólnie rzecz biorąc autorytatywny występ Optimum-12.
Następną pozycją był Blu-Ray z Kung Fu Panda. Ponownie, Optimum-12 nie chwycił cię za spodnie w takim stopniu, jak moje combo Hsu Research. Mimo to, subwoofer Velodyne'a był dobrze zintegrowany z miksem i mógł zagrać bardzo głośno w moim pomieszczeniu kinowym. Podsumowując, ten film był dynamiczną przejażdżką kolejką górską, którą wszyscy chcieliśmy obejrzeć jeszcze raz zanim skończyły się napisy końcowe. Mógłbym szczęśliwie żyć z tym subwooferem Velodyne'a i jego tendencją do szalonych, karkołomnych występów!
Moje pierwsze wrażenie z Optimum-12 podczas słuchania płyty SACD z albumem "Eat a Peach" Allman Brothers Band było takie, że bas wydawał się nieco zatłoczony. Ustawiłem kontur EQ na Rock/R&B. Zacząłem eksperymentować z różnymi konturami EQ, które są wbudowane w elektronikę Velodyne'a. Cztery kontury oznaczone są jako Movies, Jazz/Classical, Rock/R&B i Games. Ustawienie Jazz jest płaskie i nie ma filtra subsonicznego. Pozostałe trzy tryby mają pewien rodzaj konturu odpowiedzi i filtr subsoniczny. Ostatecznie zostawiłem subwoofer na Jazz/Classical dla większości moich odsłuchów, ponieważ zapewniał on najlepszą ogólną równowagę tonalną i był trybem, który zapewniał najlepiej zintegrowaną, najmniej zlokalizowaną wydajność. Gdy tylko przywróciłem ustawienie konturu EQ na Jazz, album Allman Brothers naprawdę wzbił się w powietrze. Nie pozostało ani śladu zapchania. Solo perkusji i akordy basu w Mountain Jam (ścieżka 4) miały realistyczne brzmienie koncertu na żywo. Można było naprawdę usłyszeć miejsce koncertu Fillmore East w atmosferze, która została zaprezentowana.
Płyta SACD "Shangri-La" Marka Knoplfera również współgrała z Optimum-12. Velodyne dokładnie zachowuje timing i rytm muzyki. Zdarzało mi się podkręcać głośność do niemal nieodpowiedzialnych poziomów. Linie basu były w czasie z muzyką. Poziom zniekształceń z Optimum-12 wydawał się być mniej więcej taki sam (lub może trochę mniejszy) niż z mojego combo Hsu Research. Ucieszyłem się, że Optimum-12 wyposażono w układy zabezpieczające, które chronią subwoofer bez powodowania jego wyłączenia. Dziękuję, Velodyne!
Wnioski
Ogólnie rzecz biorąc, moja przestrzeń kinowa składa się z trzech części. Główna część to około 25′ x 25′, niemal idealny kwadrat. Pozostałe dwie części to dwa sąsiadujące ze sobą pomieszczenia, które są połączone z główną przestrzenią za pomocą dużych otworów. Akustyka tej przestrzeni jest generalnie bardzo dobra, ale w pomieszczeniu znajduje się duża ilość powietrza, co stanowi potencjalne źródło obciążenia dla subwoofera. Szczerze mówiąc, obawiałem się, że Optimum-12 będzie miał problemy z osiągnięciem referencyjnego poziomu w tej przestrzeni. Teraz, gdy byłem w stanie spędzić trochę czasu z tym subwooferem, z przyjemnością donoszę, że poradził sobie ze wszystkim, co do niego wrzuciłem, bez widocznych oznak obciążenia. Tak długo jak poziom głośności subwoofera był ustawiony w taki sposób, aby prawidłowo integrował się z resztą materiału programowego, subwoofer radził sobie bez zarzutu, chyba że próbowałem odtwarzać muzykę rockową na szalonym poziomie koncertowym. Nie, żebym kiedykolwiek był znany z prób takich wyczynów!
Cena rynkowa Optimum-12 będzie prawdopodobnie wynosić około 1500 dolarów. W tym punkcie cenowym, powiedziałbym, że jest to dobra wartość i warta rozważenia, jeśli dysponujecie budżetem na subwoofery do 2500 dolarów. Ja osobiście mógłbym szczęśliwie żyć z Optimum-12, nawet w moim dużym kinie.