10 wskazówek dotyczących wyboru monitorów studyjnych od Dr.Head

Udostępnij

Jeśli czytelnik pomyśli o tym, co jest potrzebne do przetwarzania dźwięku, na myśl przyjdzie mu obraz monitorów studyjnych. Można zadać logiczne pytanie:

Dlaczego nie możesz użyć swojego domowego systemu Hi-Fi, który też ma w sobie "high fidelity"?

Ale to nie wszystko jest powierzchowne. Faktem jest, że domowy system Hi-Fi dąży do "wzmocnienia" oryginalnej jakości dźwięku. Kluczowym celem Hi-Fi jest stworzenie przyjemnego dla ucha obrazu dźwiękowego, wygładzając wszystkie "ostre narożniki" i szorstkie krawędzie nagrania. Efekt ten jest często określany jako "koloryzacja dźwięku", ponieważ w rzeczywistości prowadzi on do jaśniejszego, bardziej przyjemnego dźwięku. Profesjonalny sprzęt ma zupełnie inną funkcję - ma pomóc realizatorowi dźwięku w pracy z kompozycją muzyczną. W miksowaniu, masteringu i masteringu liczy się przede wszystkim dokładność. Dźwięk musi być tak czysty i niepodbarwiony, jak to tylko możliwe. Każdy szczegół płótna dźwiękowego musi zostać "rozebrany na czynniki pierwsze": tylko wtedy inżynier masteringu może osiągnąć pożądany rezultat. Jeśli domowy system dźwiękowy ma za zadanie wygładzić niedoskonałości nagrania, to profesjonalny sprzęt, wręcz przeciwnie, powinien je jak najdobitniej wyeksponować.

Dlaczego więc nazywają je "monitorami"? Słuchacz ogląda oryginalne nagranie bez podkolorowań. Profesjonalnej jakości głośniki dosłownie "rozpływają się" w muzyce, a realizator pracuje bezpośrednio z nieskazitelnie czystym materiałem i monitoruje wszelkie zmiany częstotliwości.

Pokazaliśmy ideologiczną różnicę między Hi-Fi a profesjonalnym instrumentarium, jakim jest sprzęt studyjny.

Przejdźmy teraz bezpośrednio do cech monitorów.

Budowa monitorów studyjnych jest złożonym procesem technicznym. Sprzęt wykonany jest ze specjalnych materiałów, które zapewniają dobre pochłanianie dźwięku. Bardzo ważne jest, aby wyeliminować nawet najmniejsze rezonanse. Głośniki muszą zapewniać najbardziej liniową charakterystykę częstotliwościową bez spadków i opóźnień. Dyfuzory budowane są z mocnych i lekkich materiałów takich jak Kevlar, tytan, aluminium, beryl czy impregnowany papier. Możliwości jest wiele.

Wzornictwo profesjonalnych zestawów głośnikowych jest lakoniczne i nieskomplikowane. Podlega on prawom fizyki, gdzie najważniejsze są właściwości techniczne.

Aktywne i pasywne monitory studyjne

Pierwszą różnicą wśród monitorów, na którą warto zwrócić uwagę jest to, że występują one w wersji pasywnej i aktywnej.

Monitory pasywne wymagają podłączenia dodatkowego wzmacniacza. Ponieważ wymagają one dodatkowego wyposażenia, nie są często spotykane w niedrogich zestawach. Ten typ głośników jest najczęściej spotykany w wysokim segmencie cenowym.

Monitory aktywne mają już wbudowany wzmacniacz (zazwyczaj wzmacniacz cyfrowy klasy D). Najczęściej każdy głośnik (wysokotonowy i średniotonowy) ma swój własny wzmacniacz, który "zasila" tylko ten głośnik. Zazwyczaj system tego typu posiada wszystkie popularne wejścia analogowe, a droższe posiadają również wejścia cyfrowe.

Czy można bezpiecznie powiedzieć, że rozwiązanie pasywne jest gorsze od aktywnego? Wcale nie, to dwa niezależne przedstawicielstwa kolumn głośnikowych. W naszym artykule skoncentrujemy się jednak na modelach aktywnych.

Zalety monitorów aktywnych:

  • Wszechstronność i łatwość podłączenia;
  • Nie ma potrzeby stosowania zewnętrznego wzmacniacza;
  • Parametry regulowane dla danego pomieszczenia;
  • Optymalnie dopasowane obwody przez producenta.

Wady aktywnych monitorów:

  • Konieczność podłączenia kilku kabli do głośnika (nawet najbardziej minimalna wersja wymaga kabla źródłowego i zasilającego);
  • Skomplikowana konstrukcja, trudna do naprawy;
  • Użytkownik nie ma możliwości zmiany głośności głośnika aktywnego z miejsca pracy (tę wadę można łatwo zrekompensować za pomocą sterownika).

Najczęściej monitory są głośnikami typu inwerter fazowy. Port reflex transmituje i wzmacnia zakres niskich częstotliwości w kompozycji muzycznej. Jest to otwór z rurką, przez który wyprowadzane jest ciśnienie powstające w wyniku pracy głośnika niskotonowego. Każdy producent przedstawia własną wersję techniczną przetwornicy reflex. Zazwyczaj wystaje on albo z przodu, albo z tyłu obudowy. Jest pewien problem z instalacją głośnika z inwerterem fazy z tyłu obudowy: nie należy umieszczać takiego głośnika przy ścianie, ponieważ pojawi się niepożądany efekt rezonansowy ze strony ściany. Ściana stanie się wielkim ekranem odbijającym niskie częstotliwości, a całe pomieszczenie będzie dosłownie "grało". Niestety, efekt ten nie pozwoli realizatorowi dźwięku usłyszeć prawdziwego, oryginalnego pejzażu dźwiękowego.

Specyfika monitorów według celu

W studiach można spotkać monitory bliskiego pola, średniego pola i dalekiego pola.

Monitory bliskiego pola są najczęściej spotykane w pracy studyjnej. Najczęściej są to głośniki montowane na półkach na biurku. Modele tego typu najlepiej nadają się do miksowania i edycji, ponieważ zapewniają najlepsze brzmienie "góry" i "środka". Nie należy jednak zakładać, że monitory bliskiego pola mają problem z niskimi częstotliwościami, ponieważ tak nie jest. Niektóre z nich grają od 40 Hz i poniżej.

W przypadku monitorów średniego pola wyzwaniem jest zbudowanie sceny dźwiękowej w taki sposób, aby realizator mógł usłyszeć i uchwycić obrazy dźwiękowe w przestrzeni.

Monitory dalekiego pola pozwalają docenić wszystkie elementy kompozycji muzycznej w tym samym czasie. Należy jednak powiedzieć, że dobrej jakości akustyka bliskiego pola również może spełnić swoje zadanie.

10 ważnych zaleceń przy wyborze monitorów

1. Przy wyborze profesjonalnego głośnika należy ufać tylko własnym uszom. Podczas słuchania skup się na gatunkach, z którymi zamierzasz pracować.

2. Zastanów się i wybierz rodzaj monitorów oraz miejsce, w którym będą zainstalowane w Twoim studio. Postaraj się odtworzyć podobne warunki w sklepie podczas przesłuchania.

3. Należy zwrócić szczególną uwagę na lokalizację falownika. Jeśli głośniki będą instalowane "przy ścianie", odpowiednie będą głośniki z inwerterem fazy na panelu przednim. Jeśli pomieszczenie pozwala na ustawienie monitorów w odległości 30-40 cm lub więcej od ściany, modele z portem reflex z tyłu również się sprawdzą.

4. Nie skupiaj całej swojej uwagi na mocy. Profesjonalne głośniki są bardzo czułe i dokładnie odtwarzają dźwięk, nawet przy mocy 40W lub 50W (optymalna moc dla małej przestrzeni).

5. Nie należy wyciągać wniosków na temat głośnika wyłącznie na podstawie jego danych technicznych, ponieważ zostały one uzyskane w idealnych warunkach. Zakres pracy dostępny dla słuchacza może się różnić od podanego w specyfikacji. Najważniejsze jest Twoje osobiste doświadczenie.

6. Jeśli materiał muzyczny wymaga długiego czasu odtwarzania, należy rozważyć konstrukcję głośnika wysokotonowego o wysokiej częstotliwości. W świecie profesjonalistów panuje pogląd, że wstęgowy głośnik wysokotonowy jest mniej męczący w odsłuchu. To jest indywidualny punkt widzenia.

7. Waga ma znaczenie. Monitory muszą zachowywać proporcje wielkości i wagi. Nie decyduj się na nieporęczne pudła, które są podejrzanie lekkie. Faktem jest, że w obudowie znajduje się wiele ciężkich elementów: głośniki, wzmacniacze, panel sterowania itp. Wysokiej jakości komponenty mają swoją wagę.

8. Monitory studyjne renomowanych producentów najczęściej charakteryzują się wysoką kulturą wykonania i jakością dźwięku. Jeśli firma produkuje profesjonalny sprzęt studyjny i ma bogatą historię, każdy z jej produktów jest zazwyczaj godny uwagi.

9. Zwróć uwagę na liczbę regulacji na aktywnym monitorze. Jeśli masz możliwość dostrojenia parametrów dźwięku za pomocą equalizera lub aplikacji mobilnej, to z pewnością jest to zaleta. Precyzyjne dostrojenie oprzyrządowania zapewni dokładny obraz dźwiękowy.

10. Jakie średnie można określić dla monitora półkowego, ponownie w odniesieniu do punktu 5? Typowe monitory półkowe powinny mieć wewnątrz wzmacniacze o łącznej mocy około 70 do 100 W i paśmie przenoszenia od 50 do 20 000 Hz. Wielkość głośnika niskotonowego powinna być w granicach 6-8 cali. Zasada ta nie jest niezmienna, wybór należy zawsze pozostawić słuchaczowi. Ważne jest, aby pamiętać, że głośniki i pomieszczenie są względem siebie proporcjonalne.

Gdzie i jak zainstalować monitory?

  • Należy znaleźć miejsce w pomieszczeniu, w którym monitory będą dostarczać optymalny i dokładny dźwięk. Przy wyborze stanowiska pracy pomieszczenie powinno być całkowicie puste, aby uniknąć zewnętrznych odbić dźwięku. Oczywiście w tym przypadku należy polegać na własnym słuchu i wyczuciu lub na urządzeniach pomiarowych. Twoje studio zostanie zbudowane wokół optymalnego punktu, który wybierzesz.

  • Monitory najlepiej jest montować na stojakach. Stojaki redukują wibracje przenoszone z głośników na stanowisko pracy. Akustyka montowana na stelażu brzmi bardziej neutralnie i oddaje rzeczywisty pejzaż dźwiękowy.

  • Ważne jest, aby pomiędzy użytkownikiem a monitorami nie znajdowały się duże powierzchnie odbijające światło. Idealna będzie kompaktowa stacja robocza z dobrą podstawą stereo.

Przedstawiliśmy więc kilka zaleceń dotyczących wyboru monitorów studyjnych. Temat ten jest zbyt obszerny, aby można go było ująć w jednym artykule, dlatego w dużym skrócie przedstawiliśmy niuanse, które uważamy za istotne.

Najważniejszą zasadą w doborze monitorów, która powinna być wypisana złotymi literami, jest zawsze osobiste odsłuchiwanie głośników, ponieważ to Ty będziesz z nimi pracował, a możliwości słuchowe każdego człowieka są ściśle indywidualne.

Oto film, w którym inżynier dźwięku Ilya Lukashev szczegółowo opowiada o cechach monitorów studyjnych.

W sklepach Dr.Head można posłuchać całej gamy profesjonalnego sprzętu, jakim dysponujemy.